Спосіб співробітництва між підрозділами системи екстреної медичної допомоги розміщених на території та лікувально-профілактичною мережею, підрозділами, що співпрацюють із системою, органами місцевого самоврядування.
а) Діяльність установ, що забезпечують надання екстреної мадичної допомоги регламентується:
1. Конституція України.
2. Закони України: "Основи Законодавства України про охорону здоров’я", "Про порядок проведення реформування системи охорони здоров’я у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій областях та в м. Києві", "Про аварійно-рятувальні служби", “Про екстрену медичну допомогу”.
3. Указ Президента України № 590/2008 "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 16 травня2008 "Про стан функціонування єдиної державної системи запобігання та реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру".
4. Постанови Кабінету Міністрів України:
- № 827 від 11 липня 2001 року «Про затвердження Положення про Державну службу медицини катастроф»,
- № 1114 від 21 листопада 2012 року «Про затвердження Типового положення про бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги»,
- № 1115 від 21 листопада 2012 року «Про затвердження Порядку підготовки та підвищення кваліфікації осіб, які зобов’язані надавати домедичну допомогу» та «Порядок підготовки та підвищення кваліфікації осіб, які зобов’язані надавати домедичну допомогу»,
- № 1116 від 21 листопада 2012 року «Про затвердження Типового положення про центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф»,
- № 1117 від 21 листопада 2012 року «Про затвердження Типового положення про станцію екстреної (швидкої) медичної допомоги»,
- № 1118 від 21 листопада 2012 року «Про затвердження Порядку інформування бригад екстреної (швидкої) медичної допомоги про виклик екстреної медичної допомоги та їх направлення на місце події»,
- № 1119 від 21 листопада 2012 року «Про норматив прибуття бригад екстреної (швидкої) медичної допомоги на місце події»,
- № 1120 від 21 листопада 2012 року «Про соціальні пільги та гарантії медичних працівників системи екстреної медичної допомоги, залучених до ліквідації медико-санітарних наслідків надзвичайних ситуацій»,
- № 1121 від 21 листопада 2012 року «Про затвердження Порядку взаємодії закладів охорони здоров’я, що входять до системи екстреної медичної допомоги, з аварійно-рятувальними службами та підрозділами центральних та інших органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування під час виникнення надзвичайних ситуацій та ліквідації їх наслідків»,
- № 1122 від 21 листопада 2012 року «Про затвердження Порядку надання екстреної медичної допомоги особам, узятим під варту або яким призначено покарання у виді позбавлення волі»,
5. Розпорядження Кабінету міністрів України від від 21 листопада 2012 року № 978 «Про забезпечення системи екстреної медичної допомоги телекомунікаційним ресурсом»,
6. Накази МОЗ України:
- № 500 від 09 серпня 2008 року «Про заходи щодо удосконалення надання екстреної медичної допомоги населенню в Україні»,
- № 370 від 01 червня 2009 року «Про єдину систему надання екстреної медичної допомоги»,
- № 370 від 22 червня 2011 року «Про заходи щодо впровадження Єдиної системи надання екстреної медичної допомоги на території Вінницької, Дніпропетровської, Донецької областей та м.Києва»,
- № 507 від 15 серпня 2011 року «Про затвердження комплексу показників для проведення оцінки стану реформування системи охорони здоров’я у пілотних регіонах»,
- № 524 від 19 серпня 2011 року «Про затвердження Плану заходів Міністерства охорони здоров’я України щодо організації підготовки проектів, актів, необхідних для забезпечення реалізації Закону України від 7 липня 2011 року № 3612-VІ «Про порядок проведення реформування системи охорониздоров'я у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій областях та в м. Києві»»,
- № 1018 від 07 грудня 2012 року «Про затвердження примірних штатних нормативів центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф»,
- № 1019 від 07грудня 2012 року «Про медичне забезпечення центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф»,
- № 1020 від 07 грудня 2012 року «Про внесення змін до наказу Міністерства охорони здоров’я України від 29 серпня 2008 року № 500»,
- № 521 від 29.11.2012 «Про проведення аудиту стану надання екстреної медичної допомоги та інвентаризації її ресурсного забезпечення»,
- № 690 від 05.08.2013 « Про норми оснащення транспортними засобами».
7. Наказ ГУОЗ від 18.09.2009 р. № 466 «Про додаткові заходи щодо підвищення рівня інформаційного забезпечення ліквідації медико-санітарних наслідків НС природного і техногенного характеру в Чернівецькій області»,
8. Наказ Департаменту охорони здоров'я від 23.12.2014р. № 362 «Про реалізацію положень Закону України «Про екстрену медичну допомогу» в Чернівецькій області».
9. Наказ Департаменту охорони здоров’я та цивільного захисту населення від 02.04.2013р. №331 «Про виконання рішення Чернівецької обласної ради від 14.03.2013р №26-15/13»
б) Інформаційна взаємодія здійснюється відповідно до наказу ГУОЗ від 18.09.2009 р. № 466 «Про додаткові заходи щодо підвищення рівня інформаційного забезпечення ліквідації медико-санітарних наслідків НС природного і техногенного характеру в Чернівецькій області»
Бази даних оперативно-координаційної диспетчерської служби включають:
- нормативно-правову і довідкову інформацію щодо потенційно-небезпечних об’єктів та процесів (класифікатори, реєстри, паспорти тощо);
- прогноз величини і структури санітарних втрат при виникненні надзвичайних ситуацій на відповідній адміністративній території;
- інформацію про поточний стан потенційно небезпечних об’єктів;
- картографічну інформацію;
- оперативну і поточну інформацію про медико-санітарні наслідки при виникненні надзвичайних ситуацій, їх динаміку та їх ліквідації;
- оброблену та узагальнену аналітичну інформацію щодо надзвичайних ситуацій та хід ліквідації її медико-санітарних наслідків;
- інформацію щодо відповідних методик прогнозування медико-санітарних наслідків надзвичайних ситуацій тощо;
- інформацію про сили і засоби ТСМК.
Здійснюється обмін інформацією між вузлами МОЗ України, Департаменту ОЗ та ЦЗН, управлінням охорони здоров'я Чернівецької міської ради, державних адміністрацій та іншими закладами охорони здоров’я. Залежно від масштабів і особливостей надзвичайних ситуацій, що прогнозуються або виникли, обмін інформацією може відбуватися у режимі повсякденної діяльності, режимі підвищеної готовності, режимі діяльності за умов надзвичайних ситуацій.
Оперативно-координаційна диспетчерська служба Центру ЕМД працює у режимі повсякденної цілодобової діяльності при відсутності надзвичайних ситуацій загальнодержавного і регіонального рівнів і загрози їх виникнення. У режимі повсякденної діяльності оперативно-координаційна диспетчерська служба обласної клінічної лікарні кожної доби на 05.30.год. подає до вузла МОЗ України узагальнену інформацію про надзвичайні ситуації, що сталися за минулу добу на території області.
Оперативно-координаційна диспетчерська служба працює в режимі підвищеної готовності в разі істотного погіршення стану довкілля та ймовірної загрози виникнення надзвичайних ситуацій загальнодержавного або регіонального рівнів техногенного та природного характеру.
Оперативно-координаційна диспетчерська служба здійснює наступні функції:
1. Забезпечує цілодобову оперативно – чергову діяльність територіального вузла Урядової інформаційно-аналітичної системи Департаменту ОЗ та ЦЗН в Інформаційно-аналітичної системи надзвичайних ситуацій МОЗ України.
2. Здійснює прийом, реєстрацію, накопичення, обробку та аналіз інформації, яка надходить до територіального вузла Урядової інформаційно-аналітичної системи Департаменту ОЗ та ЦЗН для підготовки управлінських рішень на регіональному рівні.
3. Доведення отриманої інформації про медико-санітарні наслідки надзвичайних ситуацій до керівництва Департаменту ОЗ та ЦЗН та Управління з надзвичайних ситуацій ОДА і подальші дії відповідно до “Плану медико-санітарного забезпечення населення при НС”.
4. Забезпечує оперативну координацію дій медичних формувань територіальної служби медицини катастроф, інформаційну взаємодію між МОЗ України, ОДА, Департаментом ОЗ та ЦЗН, установами і ЗОЗ Чернівецької області.
5. Забезпечення постійного зв’язку та обміну інформацією з вузлом УІАС НС МОЗ України, забезпечення можливості оперативного доступу та збереження інформаційного фонду.
6. Надання оперативної та аналітичної інформації про наслідки надзвичайних ситуацій до вузла МОЗ України за встановленими формами (“Термінове повідомлення про надання медичної допомоги при НС” - форма 155/о), (“Термінове повідомлення про надання медичної допомоги при НС уточнене або заключне - форма 155-1/о).
7. Надання інформації до вузла МОЗ України та до ОДА не пізніше четвертої доби після завершення ліквідації медико-санітарних наслідків НС за затвердженою формою звіту про надання медичної допомоги при НС (“Звіт про надання медичної допомоги при НС” - форма 65-здоров та додаток дані про госпіталізованих п. 15.3).
8. Надання інформації відповідно до Переліку надзвичайних ситуацій до вузла УІАС НС МОЗ України, передбаченого Регламентом, які відбулися на адміністративній території протягом місяця - до вузла МОЗ України за затвердженою формою Звіту (“Звіт про надання медичної допомоги при НС що сталися на території” - форма 66-здоров).
9. Реєстрація повідомлень про НС в Журналі обліку інформації про надання медичної допомоги при надзвичайних ситуаціях, які надійшли з кожного лікувального закладу, який бере участь у наданні медичної допомоги постраждалим при НС - форма № 156/о.
10. Надання до вузла МОЗ України у режимі підвищеної готовності кожної доби о 05.30.год., 11.30.год. та 17.30.год. інформації про:
- формування оперативних груп для вивчення обставин в районі можливого виникнення надзвичайних ситуацій та проведення підготовчих робіт по ліквідації медико-санітарних наслідків надзвичайних ситуацій; запровадження цілодобового чергування членів координаційних комісій ДСМК та штабу Департаменту ОЗ та ЦЗН;
- приведення у стан підвищеної готовності наявних сил та засобів ДСМК відповідно до Плану медико-санітарного забезпечення населення при НС, залучення (у разі потреби) додаткових сил, уточнення планів їх дії та переміщення в район можливого виникнення надзвичайних ситуацій;
- розробку і реалізацію комплексу заходів щодо захисту населення від медико санітарних наслідків надзвичайних ситуацій та надання медичної допомоги в разі її виникнення;
- підготовку рекомендації для населення та його інформування щодо дій, які мають бути проведені для ліквідації медико-санітарних наслідків надзвичайних ситуацій.
У разі виникнення або реальної загрози виникнення надзвичайних ситуацій загальнодержавного та регіонального рівнів, компетентними органами державної влади запроваджується режим діяльності на певній адміністративній території чи на території всієї держави. При цьому режимі Оперативно-координаційна диспетчерська кожної доби о 05.30.год., 11.30.год., 15.30.год., 17.30.год. та 19.30.год. надає до вузла МОЗ України інформацію про:
- виникнення медико-санітарних наслідків надзвичайних ситуацій та меж території, на яких вони виникли;
- заходи, що проводять органи управління охорони здоров’я по ліквідації медико-санітарних наслідків надзвичайних ситуацій;
- організацію і проведення робіт, пов’язаних з ліквідацією медико-санітарних наслідків надзвичайних ситуацій із залученням відповідних сил і засобів, переміщення оперативних груп у район виникнення надзвичайних ситуацій;
- заходи щодо забезпечення стабільної роботи закладів охорони здоров’я для медичного забезпечення постраждалого населення;
- підготовку і доведення до населення інформації щодо вжитих заходів з медичного забезпечення і ліквідації медико-санітарних наслідків надзвичайних ситуацій;
- аналітичну інформацію про проведення робіт на окремих етапах і за весь період ліквідації медико-санітарних наслідків надзвичайних ситуацій.
Структурним підрозділом єдиної системи екстреної медичної допомоги є єдина оперативно-диспетчерська служба ОКУ
« Чернівецький обласний центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф», яка забезпечує:
- управління технологічним та виробничим процесом оперативної роботи в режимі реального часу;
- автоматизацію процесу прийому викликів «103»;
- передачу викликів бригадам міської станції швидкої медичної допомоги та бригадам підстанцій в т.ч. пунктам невідкладної медичної допомоги в районах та м.Чернівці;
- процес введення виклику та управління виїзними бригадами;
- процес передачі виклику бригаді швидкої медичної допомоги з використанням телефонного (сотового) звязку, (радіозвязку та GPS- навігаторів);
- візуалізація стану оперативної роботи міської станції швидкої медичної допомоги, підстанцій та пунктів невідкладної медичної допомоги;
- взаємодію з іншими лікувальними закладами м. Чернівці та області.
Департаментом охорони здоров’я та цивільного захисту населення Чернівецької обласної державної адмінісрації розроблена модель регіональної структури екстреної медичної допомоги та медицини катастроф області, що включає в себе Центр ЕМД та МК як координатора.
Центр ЕМД та МК має в структурі:
- єдину оперативно-диспетчерську службу Центру ЕМД ;
- станцію швидкої (екстреної) медичної допомоги та 4-ма відділеннями (підстанціями) екстреної медичної допомоги міжрайонної станції;
- службу медицини катастроф Центру ЕМД;
- пункти постійного та тимчасового базування Центру ЕМД ;
- спеціалізовані медичні бригади ЕМД (кардіологічна, БІТ, неврологічна, психіатрична );
-відділення екстреної медичної допомоги лікарень інтенсивного лікування (як функціональна складова системи);
-пункти невідкладної медичної допомоги ЦПМСД (як функціональна складова системи);
- відділення ЕМД в багатопрофільних лікарнях.
За допомогою телефонної мережі міської АТС виділеними індексами підтримується взаємодія оперативно- диспетчерського відділу Центру ЕМД та МК із центральною диспетчерською «101», «102», звичайними телефонними індексами, електронною поштою та факсимільним зв’язком підтримується взаємодія в системі УІАС НС з органами центральної, місцевої влади та самоврядування, підрозділами системи екстреної медичної допомоги та аварійно-рятувальними службами міста і області, тощо.